Funkar kokosvatten verkligen?

En fråga som alltid dyker upp är om kokosvatten verkligen funkar som ett substitut för vanliga sportdrycker. Det är en helt befogad fråga då det alltid finns marknadsförare som är duktiga på att ”presentera” fakta till sin fördel.

Den största fördelen som finns med kokosvatten är att det är en naturlig dryck som fri från tillsatser. Sedan går det alltid att debattera om vilken som dryck som är bästa törstsläckare och vilken som ger bäst återhämtning efter ett träningspass, där är det mer en fråga om smak.

Men om du värderar naturliga drycker före att ”prestandan” hos drycken måste vara den absolut bästa så är kokosvatten ett bättre val.

Argumenten som används om kokosvatten är bland annat:

  • Kokosvatten innehåller mer kalium (ca 294 mg) än de flesta sportdrycker (117 mg) och de flesta energidrycker.
  • Kokos vatten har mindre natrium (25 mg) där sportdrycker har runt 41mg och energidrycker har ca 200 mg.
  • Kokos vatten har 5mg av naturligt socker där sport och energidrycker varierar från 10-25mg av raffinerad socker.
  • Kokos vatten är mycket hög i klorid på 118mg, jämfört med sportdrycker ca 39mg.

Vad som är det bästa valet är det bättre att ni bestämmer själva.

Näringsvärde per 100ml (varierar något mellan olika märken):
Energi: 19 kcal
Kolhydrater: 5g
Protein: 0g
Fett: 0g
Natrium: 12mg
Kalcium: 20mg
Magnesium: 12mg
Kalium: 224mg
C-Vitamin: 45mg